Arene, UNIFI, AMKE, Akava, KT, STTK, Keskuskauppakamari ja Sivista: Kansainvälisten opiskelijoiden määrä on moninkertaistettava

Pitkän tähtäimen vastaus osaajapulaan on määrätietoinen kansainvälisten opiskelijoiden rekrytoiminen korkeakouluihin, ammatilliseen koulutukseen ja lukioihin, esittävät korkeakouluja, ammatillista koulutusta sekä työ- ja elinkeinoelämää edustavat järjestöt. Järjestöt haluavat, että Talent Boost –kehittämistyössä korkeakoulujen ja ammatillisten oppilaitosten ääni ja näkökulmat kuuluvat vahvasti, ja niitä osallistetaan kehittämistyöhön.

Osaajapula uhkaa suomalaisten hyvinvointia

Tuoreimman väestöennusteen mukaan työikäisen väestön määrä jatkaa vähentymistä, mikä tarkoittaa entisestään pahenevaa pulaa osaajista koko maassa. Huoltosuhteen heikentyminen uhkaa hyvinvointiyhteiskunnan palveluita, tulonsiirtoja ja eläkkeitä. Koulutus- ja osaamisperusteisen maahanmuuton kunnianhimoisena tavoitteena onkin oltava työikäisen väestön vähentymisen lieventäminen ja jopa 2030-luvulla uhkaava Suomen väkiluvun vähenemisen ehkäiseminen.

Talent Boost -ohjelman tulee tukea korkeakouluja ja ammatillisia oppilaitoksia kansainvälisten osaajien houkuttelemisessa ja edistää heidän pääsyään työmarkkinoille. Tällä hetkellä tilanne on haastava: työelämässä tapahtuvat muutokset lisäävät korkeakoulutetun työvoiman tarvetta, mutta merkittävä osa Suomessa tutkinnon suorittaneista ulkomaalaisista lähtee muualle töihin muun muassa kielimuurin ja oleskelulupakäytäntöjen kaltaisten esteiden vuoksi.

Hallituksen käynnistämän Talent Boost -toimenpideohjelman tavoitteeksi on asetettava kansainvälisten opiskelijoiden määrän moninkertaistaminen korkeakouluissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Nykyisin korkeakoulututkinnon suorittaa Suomessa noin 5 000 ulkomaan kansalaista vuodessa. Määrä pitäisi nelinkertaistaa ja suurin osa valmistuneista pitäisi saada työllistymään Suomeen, jotta voidaan vastata yhteiskunnan kasvavaan osaajatarpeeseen.

Tavoitteen saavuttamiseksi korkeakoulutus ja ammatillinen koulutus on järjestettävä nykyistä tiiviimmässä yhteistyössä yhteiskunnan eri toimijoiden ja työnantajien kanssa. Jotta osaajat työllistyvät, heillä pitää olla työelämäkontakteja jo osana tutkintokoulutusta. Yritykset ja organisaatiot tulee ottaa koulutukseen yhteistyökumppaneiksi ja mentoreiksi alusta alkaen, ja niitä on tuettava myös harjoittelupaikkojen tarjoamisessa. Lisäksi ammatillisessa koulutuksessa tulee harkita vieraskielisten tutkintojen vapauttamista lupamenettelystä.

Kansainvälisyys muuttaa koulutusta, hallintoa ja työelämää

Kansainvälisten opiskelijoiden määrän moninkertaistaminen edellyttää myös Suomen määrätietoista kansainvälistä markkinointia korkeatasoisena opiskelu- ja työpaikkana sekä turvallisena ja puhtaana asuinpaikkana.  Tämä tarkoittaa myös kansainvälisten osaajien täsmällisempää rekrytointia, jonka keskeinen osa on sujuva maahantulon polku sekä mahdollisuus jäädä maahan opintojen jälkeen.

Jaa

AMK-päivät 2024

spot_imgspot_img

Tuoreimmat uutiset

Ammattikorkeakouluilla kunnianhimoiset tavoitteet eurooppalaiselle yhteistyölle – Tavoitteet EU-vaaleihin julkaistu

Suomalaisille ammattikorkeakouluille eurooppalainen verkostoituminen on kehittymisen ydinedellytys. Verkostojen kautta...

Yhteishaku alkaa – tarjolla yli 27 000 aloituspaikkaa ammattikorkeakouluihin

Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku alkaa keskiviikkona 13.3. ja päättyy...

Ammattikorkeakoulut edellyttävät kansallista korkeakoulupolitiikan johtamista

Orpon hallitus on sitoutunut kehittämään korkeakoulujärjestelmäämme duaalisen mallin pohjalta....

EU:n elinvoima edellyttää lisää panoksia soveltavaan tutkimukseen ja kehittämiseen 

Suomen ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan merkitys on vahvistunut...

Avoimen korkeakoulutuksen maksut kolminkertaistuvat – ammattikorkeakoulut suhtautuvat kriittisesti esitykseen  

Ammattikorkeakoulut suhtautuvat kriittisesti esitykseen avoimen korkeakouluopetuksen enimmäismaksun korotukseen 45 euroon...

Arene, UNIFI, AMKE, Akava, KT, STTK, Keskuskauppakamari ja Sivista: Kansainvälisten opiskelijoiden määrä on moninkertaistettava