Alive and kicking: ammattikorkeakoulujen TKI-toiminta

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta on noussut ammattikorkeakouluissa lyhyessä ajassa merkittävään rooliin. Vuonna 2017 TKI-toimintaa tehtiin 2250:ssä hankkeessa ja niihin osallistui yli 13000 kumppaniorganisaatiota, joista...

Olisiko nyt aika?

Ammattikorkeakoulut kouluttavat suurimman osan, 80 prosenttia, sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutetusta työvoimasta. Alan työtehtäviin oppimisen kannalta on tärkeää, että opiskelijat voivat harjoitella aidoissa työelämän tilanteissa...

Kuka rahoittaa jatkuvan oppimisen?

Tarpeesta lisätä aikuisten koulutusmahdollisuuksia on Suomessa suurempi yksimielisyys kuin ehkä koskaan aiemmin. Pääministeriä myöten päättäjät ja vaikuttajat vaativat työikisille lisää mahdollisuuksia jatkuvaan oppimiseen. Katseet kääntyvät...

Työ ja oppiminen korkeakouluissa

Työn ja oppimisen suhde on uudessa vaiheessa. Joka toinen korkeakouluopiskelija käy säännöllisesti työssä opintojen aikana. Tyypillistä suomalaisille korkeakouluopiskelijoille on työskentely opintoja vastaavalla alalla lukukauden...

Miksi Laurea-ammattikorkeakoulun rehtori joutui vankilaan?

Onneksi en joutunut Helsingin vankilaan tekemättä jättämisten tai tekemisteni takia vaan Rikosseuraamuslaitoksen pääjohtaja Esa Vesterbackan ja Helsingin vankilan johtaja Jouko Pietilän kutsusta, joka oli...

Vakauttava elementti

Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen visio 2030 peräänkuuluttaa korkeakoulujen dynaamisen kehityksen mahdollistavaa ohjausta. Onko tämä mahdollista toteuttaa rahoitusmallia hieromalla? Vision 2030 toimeenpanevissa ryhmissä päähuomio on keskittynyt siihen,...

Ovatko aikuiset opiskelijat ongelma korkeakouluvisiolle?

A mmattikorkeakoulujen opiskelijoista puolet on aikuisia. Uusista opiskelijoista puolet aloittaa tutkinnon suorittamisen 25-vuotiaana tai sitä vanhempana. Samoin puolet opiskelijoista työskentelee opintojen ohessa. Ammattikorkeakoulut siis kouluttavat...

Onko uuden sukupolven korkeakoulu jo syntymässä?

Uuden sukupolven korkeakoulu vuonna 2030 on avoin, verkostoperustainen ja digitaalinen. Siitä muodostuu kehittämisyhteisö, joka vahvistaa ja uudistaa asiantuntijoiden ja työyhteisöjen osaamista nykyistä syvemmällä työelämässä. Vuonna...

Jatkuvan koulutuksen renessanssi

Suomi elää pitkästä aikaa taloudellisessa noususuhdanteessa. Sen myötä puhe työelämässä olevan aikuisväestön jatkuvasta koulutuksesta on yhtäkkiä kaikkien huulilla. Suhdanne on muuttunut nopeasti. Pääministeri Juha Sipilän...

Sosionomilla on kaikki edellytykset toimia varhaiskasvatuksen opettajana

Esitys uudeksi varhaiskasvatuslaiksi on puhuttanut viime aikoina. Korkeasti koulutetun työvoiman osuuden kasvattaminen varhaiskasvatuksessa on itsessään kannatettava asia, mutta perustelut rajata sosionomikoulutuksen saaneet opettajan työnimikkeen ulkopuolelle...