Tietosuoja-asetuksen kansallinen liikkumavara tulee käyttää tutkimuksen hyväksi

Yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisu edellyttää monialaisten tutkijaryhmien tieteelliseen tutkimukseen perustuvaa akateemista ilmaisua. Suomen valttikortti tieteellisessä tutkimuksessa on ainutlaatuisten tutkimusaineistojen saatavuus niin julkisista kuin yritysten, yhteisöjen ja kansalaisjärjestöjen tietokannoista. Tätä tietokantojen käyttöä on kuvattu käsitteellä rekisteritutkimus.

Yleinen tietosuoja-asetus tulee jäsenvaltioissa suoraan sovellettavaksi 25.5.2018. Tietosuoja-asetus jättää jäsenvaltioiden lainsäätäjille tutkimuskäytön osalta kansallista, asetuksen säännöksiä täsmentävää ja täydentävää liikkumavaraa. Tämä liikkumavara tulee käyttää tutkimusta hyödyntävällä tavalla. On huolehdittava siitä, että rekisteritutkimuskäyttöä ei vaikeuteta.

Valtioneuvosto on linjannut Valtioneuvoston periaatepäätöksessä datan hyödyntämisestä liiketoiminnassa, että Suomessa on muun muassa vahvistettava kannustavaa sääntelyä ja osaamista kasvattavaa datapolitiikkaa. Lisäksi Suomessa tulisi kehittää datan käyttöön liittyvää palveluinfrastruktuuria sekä edistää analytiikka-, palvelu- ja sovelluskehitystä. Valtioneuvosto toteaa, että organisaatioilla ja yksilöillä tulisi olla hyvät edellytykset hallita ja käyttää tietoja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Korkeakoulut pyytävät Oikeusministeriötä kiinnittämään erityistä huomiota siihen, että tutkimukselle ja rekisteritutkimukselle sekä tutkimuksessa syntyville julkaisuille on säädetty riittävä käsittelyperuste.

Helsingissä 30.8.2017

Riitta Rissanen                                                                                                Leena Wahlfors

toiminnanjohtaja                                                                                           toiminnanjohtaja

Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene ry                                Suomen yliopistot UNIFI ry