Media-alan murros myllertää alan yrityksiä ja vaatii alalla toimivilta asiantuntijoilta uudistumista ja innovatiivisuutta.

Taustalla on digitalisoituminen ja teknologioiden kehittyminen tavoilla, jotka muuttavat paitsi liiketoimintaa myös työtä ja elämää yleisemmin. Kyse on kattavasta integraatiosta, joka ulottuu sosiaalisista yhteisöistä analytiikkaan ja mobiilista pilveen. Jakelukanavien ja toimintaympäristön nopea muutos edellyttää media-alalta uudistumiskykyä, uudenlaisia konsepteja, ajattelua ja osaamista.

Alan uudistuminen haastaa myös alalle perinteisesti kouluttaneita yliopistoja ja ammattikorkeakouluja suuntaamaan koulutusta alan kehittymistä edistävästi. Muuttuvasta toimittajan työstä onkin tehty hyvä selvitys (Hämäläinen, Aalto-yliopisto, 2014), jossa pinnalla ovat toimitustyön kehittämiseen kohdistuvat teemat. Myös Malmelin ja Villi (2015) kuvaavat erinomaisesti, miten mediatyössä ”korostuvat työtehtävien monipuolistuminen, toimintojen välinen yhteistyö, kaupallinen ajattelu sekä vuorovaikutus yleisön kanssa”.

toiminnanjohtaja
Riitta Rissanen 
Arene ry

rehtori
Vesa Taatila
Arene ry, kulttuurialan kehittämisryhmä

Arenen kannanotto (pdf)