Diak: ”Monialainen johtaminen kytkeytyy työhöni joka päivä”

Riitta Piekkala, Diakin Monialainen ja yhteensovittava johtaminen (YAMK) -tutkinnon opiskelija.

“Minulla on taustallani pitkä ura perhetyössä. Valmistuin aikoinaan sosiaalikasvattajaksi. Olen työskennellyt varhaiskasvatuksessa, mutta suurimman osan urastani olen tehnyt lastensuojelussa. Viimeisimmät vuodet olen työskennellyt tehostetussa perhetyössä lähiesihenkilönä.

Opiskelin aikaisemmin sosiaalityötä avoimessa yliopistossa. Sen jälkeen ajattelin, että opiskeluni olivat tässä. Se alkoi kuitenkin vaivata minua. Miksi en opiskelisi? Tätä työtä ei voi tehdä, ellei suostu jatkuvaan oppimiseen. Siinä vaiheessa kun kokee olevansa valmis, voi lopettaa.

Sain selville, että opistotasoisella koulutuksella voi hakea ylempään ammattikorkeakoulututkintoon, joten aloin selvitellä asiaa. Löysin Monialainen ja yhteensovittava johtaminen -tutkinnon ja ajattelin, että tämä on juuri sitä, mitä haluan. Se oli jo osittain tuttua: monialaisuus on vahva suuntaus lastenhuollossa. Halusin syventää osaamistani siitä.”

Haasteen edessä oleminen virkistää

“Aluksi opiskeleminen oli jännittävää. Mietin, osaanko ja ehdinkö tehdä työn ohessa näin laajat opinnot. Opiskeleminen on kuitenkin sopinut minulle todella hyvin. Lapseni ovat aikuisia, ja nuorimmainenkin muutti juuri pois kotoa, joten minulla on ollut tähän hyvin aikaa.

Tutkinto suoritetaan kokonaan etänä. Yllätyin, kuinka toimivaa etänä opiskeleminen on ollut. Vaikka emme ole tavanneet toisiamme koen, että meillä on opiskelijakavereiden kanssa hyvä yhteys. Heiltä saa tukea. Toisten aloista kuuleminen on myös todella opettavaista.

Vaikka minulla on paljon kokemusta, opin koko ajan uutta. Olen pitänyt siitä, että olen vähän kuin haasteen edessä koko ajan. Se vain jotenkin virkistää!”

Lähiesihenkilöys on minun juttuni

“Tärkeintä minulle näissä opinnoissa on johtamisen kehittäminen. Tein pitkään asiakastyötä, mutta halusin lisää haasteita ja tehdä enemmän töitä kokonaisuuden kanssa. Minulla on johtamisesta viidentoista vuoden kokemus, ja olen suorittanut lähiesimiehen ammattitutkinnon. Henkilöstö on työkenttäni, ja lähiesihenkilöys on minun juttuni.

Monialainen ja yhteensovittava johtaminen kytkeytyy työhöni joka päivä. Monialaisuudessa on onnistuttu, kun asiakas ei välttämättä edes tiedä, keitä kaikki toimijat ovat. Hänen ei ole tarvinnut hyppiä luukulta ja palvelusta toiseen, vaan hänen asiansa ovat vain hoituneet. Eri toimijat ovat työskennelleet sujuvasti yhteen, eikä ole tullut kuiluja, joihin asiakas olisi pudonnut. Olen monesti töissäni huomannut, että nyt on monialaisuuden tarve ja paikka.

Puhumme opinnoissa paljon asiakasosallisuudesta. Olen siitä todella innoissani. Tavallaan se on itsestäänselvyys: kun tehdään asiakkaan kanssa töitä, hän on siinä osallisena. Olemme kuitenkin lastensuojelussa huomanneet, että asiakkaamme eivät usein tiedä, miksi he ovat asiakkaina. He eivät tiedä työskentelyn tavoitteita tai milloin se voidaan lopettaa. Asiakasosallisuuden lisääminen on sitä, että asiakas otetaan työskentelyyn mukaan enemmän. Sen sijaan että puhuisimme asiakkaasta, puhumme asiakkaan kanssa.

Minua on helpottanut opiskellessa, että elän niin selvästi näitä oppisisältöjä käytännössä. Monet tehtävät ovat olleet helppoja, koska olen voinut yhdistää ne omaan työhöni.

Suosittelen tätä koulutusta kaikille osaamisensa kehittämisestä kiinnostuneille, joita kiinnostaa myös oman alansa tutkiskelu. Samalla me kehitämme alaa, kun tulemme uusilla ajatuksilla töihin valmistumisen jälkeen.”

Lisätietoja

Lue lisää Diakin Monialainen ja yhteensovittava johtaminen (YAMK) -tutkinnosta >>

Jaa

AMK-päivät 2024

spot_imgspot_img

Tuoreimmat uutiset

Ammattikorkeakouluilla kunnianhimoiset tavoitteet eurooppalaiselle yhteistyölle – Tavoitteet EU-vaaleihin julkaistu

Suomalaisille ammattikorkeakouluille eurooppalainen verkostoituminen on kehittymisen ydinedellytys. Verkostojen kautta...

Yhteishaku alkaa – tarjolla yli 27 000 aloituspaikkaa ammattikorkeakouluihin

Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku alkaa keskiviikkona 13.3. ja päättyy...

Ammattikorkeakoulut edellyttävät kansallista korkeakoulupolitiikan johtamista

Orpon hallitus on sitoutunut kehittämään korkeakoulujärjestelmäämme duaalisen mallin pohjalta....

EU:n elinvoima edellyttää lisää panoksia soveltavaan tutkimukseen ja kehittämiseen 

Suomen ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan merkitys on vahvistunut...

Avoimen korkeakoulutuksen maksut kolminkertaistuvat – ammattikorkeakoulut suhtautuvat kriittisesti esitykseen  

Ammattikorkeakoulut suhtautuvat kriittisesti esitykseen avoimen korkeakouluopetuksen enimmäismaksun korotukseen 45 euroon...

Diak: ”Monialainen johtaminen kytkeytyy työhöni joka päivä”