HAMK: Helinästä tuli tunneälyvalmentaja

Helinä Mellanen opiskeli HAMKissa englanninkielisen YAMK-tutkinnon (Master of Business Administration) Business Management and Entrepreneurship -koulutuksessa. Työurallaan Helinä on toiminut monenlaisissa eri tehtävissä, mutta hänen HAMKiin tekemänsä opinnäytetyön aihe siivitti hänet nykyisen uran pariin. Työssään Helinä valmentaa yrityksiä ja yhdistyksiä implementoimaan omia tunneälytaitojaan tavoitteena esimerkiksi tuloksen tai työhyvinvoinnin parantaminen.

Kuka olet ja mitä teet?

Olen Helinä Mellanen ja olen tunneäly-valmentaja.

Mitä olet opiskellut?

Olen Bachelor of Business vuosimallia 2005 (Mercuria Business School-double degree) ja Master of Business Management and Entrepreneurship vuosimallia 2019, HAMK. Olen kolmen lapsen äiti ja opiskelin äitiysloman ohessa MBA:ksi. Opinnot olivat niin joustavat, että itse pystyi määrittelemään itselleen sopivan tahdin ja vuorokauden ajat, milloin työskennellä opintojen parissa.

Miten päädyit nykyiseen ammattiisi?

Päädyin nykyiseen ammattiini monta eri työtehtävää nähneenä. 15 vuoden ajan olen ollut kansainvälisissä vientitehtävissä kierrätysalalla, yrittäjänä maahantuonut apteekkialan tuotteita ja yhdistyspuolella ollut rakentamassa yrityskumppanuuksia ja toiminut työsuojeluvaltuutettuna.

Lopputyön tein HAMKiin aiheesta: Kuinka ikä, sukupuoli ja tunneäly vaikuttavat yrityskumppanuuksien rakentamiseen, ja oivalsin, että se puuttuva palanen kumppanuuksien rakentamisessa on ollut tunneäly. Aiemmissa yritysten sisäisissä koulutusohjelmissa ja valmennuksissa olen aina päätynyt valmentamaan muita ja vetämään muutoshankkeita. Nyt pääsen tekemään tunneäly-valmentajana Adeptuksella kaikkea sitä, mitä olen pitänyt työelämässä mielekkäänä.

Yritysten keskiössä ovat ihmiset ja jos he eivät voi hyvin, tämä näkyy yrityksen tuloksissa. On auttamattoman tärkeätä, että nykyajan yrityksissä ihmisten hyvinvointi ja tunteet otetaan huomioon jo siitä syystä, että olemme kytkettyjä tunteisiimme ja ne näkyvät ja välittyvät kanssamme työskentelevälle. Työelämän murroksessa ja tekoälyn tiimellyksessä olemme aika kovan paineen alla, ja kun ympärillä samanaikaiset ystävät uupuvat työssään, olen monesti miettinyt, miksei tunneälytaito-valmennuksien tarpeeseen olla herätty Suomessa aiemmin? Niistä hyötyvät organisaatiossa jokainen ja tulokset näkyvät niin selvästi viivan alla.

Mitä työnkuvaasi kuuluu?

Valmennan pieniä, keskisuuria ja suuria yrityksiä ja yhdistyksiä implementoimaan omia tunneälytaitojaan tuloksen parantamiseksi, työhyvinvoinnin parantamiseksi tai ihan vain yksilötasolla voimaan paremmin tai kasvattamaan omaa suoritustaan haluamalleen tasolle.

Missä aiot olla ammatillisesti 10 vuoden kuluttua?

Toivottavasti tohtorintutkinto takataskussa tunneälyn vaikuttavuudesta väitelleenä tohtorina edelleen valmennan kansainvälisillä vesillä tunneälyn ja fysiologian merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille ja uralla kehittymiselle.

Onko opiskelustasi HAMKissa ollut sinulle hyötyä urallasi?

Opinnäytetyöaiheelle saatu tuki ja sparraus antoi siivet haaveelle ja mahdollisti nykyisen työni.

Mikä oli parasta opiskeluaikana?

Parasta opiskelu aikana oli kansainvälinen ryhmä, jonka kanssa tehtiin konkreettisia työelämän haasteita ratkovia projekteja ja opimme toisiltamme ja tekemällä.

Mitä haluaisit sanoa oman alasi opiskelua suunnittelevalle?

Opiskelu kannattaa aina, etenkin kansainvälisessä ympäristössä ja kontekstissa, jolloin on mahdollista ammentaa muiden osaamisesta ja jalostaa omia taitojaan. Omia tunteitaan kannattaa opiskelemaan lähtiessä myös kuunnella ja pysähtyä miettimään, mistä mahdollinen empiminen päätöksen teon suhteen saattaa johtua. Muiden odotuksia ja ennakkoluuloja oman lisäkouluttautumisen suhteen ei hirveästi kannata pelätä. Vaikka pelko meissä asuisikin, se on tunne, joka väistyy helposti ja hienoon mahdollisuuteen ja aikuisopiskeluun on Suomessa valtavan hyvät edellytykset, niin miksei niihin kannattaisi tarttua?

Lisätietoja

Alkuperäinen artikkeli >>
HAMK YAMK >>

Jaa

AMK-päivät 2024

spot_imgspot_img

Tuoreimmat uutiset

Ammattikorkeakouluilla kunnianhimoiset tavoitteet eurooppalaiselle yhteistyölle – Tavoitteet EU-vaaleihin julkaistu

Suomalaisille ammattikorkeakouluille eurooppalainen verkostoituminen on kehittymisen ydinedellytys. Verkostojen kautta...

Yhteishaku alkaa – tarjolla yli 27 000 aloituspaikkaa ammattikorkeakouluihin

Korkeakoulujen kevään toinen yhteishaku alkaa keskiviikkona 13.3. ja päättyy...

Ammattikorkeakoulut edellyttävät kansallista korkeakoulupolitiikan johtamista

Orpon hallitus on sitoutunut kehittämään korkeakoulujärjestelmäämme duaalisen mallin pohjalta....

EU:n elinvoima edellyttää lisää panoksia soveltavaan tutkimukseen ja kehittämiseen 

Suomen ammattikorkeakoulujen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan merkitys on vahvistunut...

Avoimen korkeakoulutuksen maksut kolminkertaistuvat – ammattikorkeakoulut suhtautuvat kriittisesti esitykseen  

Ammattikorkeakoulut suhtautuvat kriittisesti esitykseen avoimen korkeakouluopetuksen enimmäismaksun korotukseen 45 euroon...

HAMK: Helinästä tuli tunneälyvalmentaja